09365495434

آموزش نگارش رزومه

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهای مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد .

اطلاعات شخصی

این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال

تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل )نام و نام خانوادگی( بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است .

مدارک و سوابق تحصیلی

بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید .

کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند .

در زیر هر کدام از این موارد می توانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید. توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

سوابق حرفه ای

مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

مهارتها

بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

حضور در کنفرانسها

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ )از امروز به گذشته( مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید .

**نکات مهم در نگارش رزومه

*رزومه باید مرتبط و هدفمند باشد:

یک رزومه مؤثر و کارا بطور هدفمند و برای شغلی خاص طراحی شده است. رزومه را مرتبط بنویسید و از نگارش به شکل کلی و ارسال دسته ای رزومه به کارفرمایانی که نیاز های متفاوتی دارند بپرهیزید. برای پیدا کردن شغل هایی که نیاز به تجربه یا تخصص ویژه دارند باید رزومه را مرتبط با نیاز آن شغل نوشت و معمولاً کلی گویی شما را از مرتبط گویی دور خواهد نمود.

**رزومه تان را بازخوانی کنید:

رزومه تان را ده ها بار خوانده و چک کنید و از عدم وجود غلط املایی و نگارشی در آن مطمئن شوید. از دوستان و همکاران جهت بازخوانی رزومه تان کمک بگیرید و از آنها بخواهید تا منتقدانه برداشت خود را در زمینه نوع انتخاب کلمات، املاء و انشاء رزومه بیان کنند.

*** شفاف و موجز بنویسید:

شفاف و صریح بنویسید و از جملات کوتاه برای بیان مطالب استفاده کنید. کارفرمایان معمولاً فرصت زیادی

برای خواندن حجم انبوهی از کلمات را ندارند و ترجیح می دهند بشکلی سریع و موجز از توانایی و سوابق

متقاضیان آگاه شوند . *موجز:سخن مختصر وکوتاه

****عناوین درست و مرتبط انتخاب کنید:

در نوع انتخاب تیتر برای هر مورد از آیتمهای سوابق کاریتان دقت کنید. عناوین باید تا جای ممکن به شغل

جدیدی که به دنبالش هستید مرتبط باشند.

*****فرمت فایل رزومه: رزومه خود را در قالب فایل پی دی اف ارسال کنید.

******عکس در رزومه:

در رزومه خود عکس نگذارید .ساده ترین دلیل آن می تواند در قضا وت کارفرما تاثیر داشته باشد.

*******حقوق درخواستی:

جای حقوق درخواستی در رزومه نیست سعی کنید این مورد را در مصاحبه حضوری بیان کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *