09365495434

داستان زندگی وارن بافت ثروتمندترین سرمایه گذار قرن بیستم

وارن بافت از سال ها پیش برای سرمایه گذاران در سراسر دنیا به عنوان الگویی نمونه شناخته می شود. تاریخچه غنی سرمایه گذاری او به زمانی بَر می گردد که تنها یازده ساله بود و اولین سهام خودش را خریداری کرد. داستان تاثیر گذار او در بیش از صدها سخرانی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و هر سرمایه گذاری چه مبتدی یا حرفه ای سعی می کند که از او الگوبرداری بکند.

حالا میخواهیم برویم سراغ اینکه وارن بافت چه کسی هست. در اینجا به زندگی وارن بافت فردی که او را به عنوان دانشمندی از اوماها میشناسیم و برخی تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری هایش که منجر به موفقیت او شد میپردازیم.

وارن ادوارد بافت در سال ۱۹۳۰ در اوماها نبراسکا متولد شد پدر و مادر او هووارد و لیلا بودند. در کودکی تمایل زیادی به سرمایه گذاری و کسب و کار نشان میداد و به همین علت به عنوان کودکی باهوش که می تواند معادلات ریاضی را به صورت ذهنی حل بکند معروف شده بود. این استعداد در آینده برای او بسیار مفید واقع شد. شنیده شده که او در زمان کودکی به دوستش گفته بود که اگر در سی سالگی میلیونر نشود خودش را از بالای بزرگترین ساختمان در اوماها به پایین پرت می کند.

وقتی که یازده ساله بود اولین سرمایه گذاری خودش را انجام داد. او سه تا سهم از (cities service preferred) به ارزش هر سهم ۳۸ دلار خریداری کرد ارزش این سهام به سرعت به ۴۰ دلار رسید و او با سودی کم سهام خودش را فروخت اما بعدها از این تصمیم خودش پشیمان شد چرا که ارزش سهام به ۲۰۰ دلار برای هر سهم هم رسید. او این تجربه را یادگیری صبر در تجارت نامید.

در سن ۱۳ سالگی وارن روزنامه می فروخت ساعت ۴:۳۰ بیدار می شد و نسخه هایی از واشنگتن پست را می فروخت. علاوه بر این اشتراک های ماهیانه مجلات و تقویم را هم به مشتری های خودش می فروخت. تا سن ۱۵ سالگی او ۲ هزار دلار از این راه کسب کرده بود که این مبلغ برابر با ۲۶ هزار دلار به پول امروز است. او هزار و دویست دلار را در چهل هکتار زمین سرمایه گذاری کرد و در یک مزرعه در نبراسکا شریک شد.

وقتی که ۱۷ ساله بود به همراه یکی از دوست هایش یک دستگاه پین بال دست دوم را به قیمت ۲۵ دلار خریداری کردند و آن را در یک آرایشگاه محلی قرار دادند در عرض چند ماه آنها چندین ماشین پین بال دیگر را هم خریدند و در مدت زمان کوتاهی تمامی آرایشگاه ها در اوماها یک دستگاه پین بال داشتند این کار درآمد هفتگی ۲۵ دلار را برای آنها به همراه داشت. بعد ها این کسب و کار به ارزش ۱۲۰۰ دلار به فرد دیگری فروخته شد.

وقتی که وارن از دانشگاه نبراسکا مدرک کارشناسی علوم خودش را دریافت کرد برای ادامه تحصیل در دانشکده کسب و کار آکسفورد اقدام کرد متاسفانه او رد شد اما این هم حتی ذره ای هم بر او تاثیر منفی نذاشت. وقتی که متوجه شد که بنجامین گراهام در دانشکده کسب و کار کلومبیا تدریس می کند برای این دانشکده درخواست پذیرش داد او مدرک کارشناسی ارشد خودش را از این دانشگاه دریافت کرد (۱۹۵۲) و همزمان در کلاس های سخنرانی عمومی دیل کارنگی هم شرکت می کرد. با استفاده از آنچه که در این سال ها آموخته بود کلاس های شبانه ای را در دانشگاه نبراسکا گرفت. در سال ۱۹۵۴ او خانواده خودش را به نیویورک آورد جایی که به عنوان مدرس برای بنجامین گراهام کار می کرد. حتما تا به حال متوجه شدید که او هیچ ترسی از ورود به کسب و کارهای دیگر و تجربیات جدید نداشت. او از موقعیت های مختلف برای کسب درآمد استفاده می کرد و بعد آن ها را هوشمندانه سرمایه گذاری می کرد. در سال ۱۹۵۴ وارن شغلی را با شراکت با بنجامین گراهام و در شرکت او پذیرفت. درآمد اولیه او (وارن) در سال ۱۲ هزار دلار بود که به پول امروز ۱۰۹ هزار دلار است. اما در سال ۱۹۵۶ بنجامین گراهام بازنشسته شد و این شراکت به پایان رسید. تا این زمان ذخیره های شخصی وارن به ۱۷۴ هزار دلار رسیده بود که به پول امروز یک و نیم میلیون دلار است.

نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *