09365495434

زبان بدن در سخنرانی چه اهمیتی دارد؟

حالت‌ها و ژست‌های بدنی که شما در زمان سخنرانی از آن‌ها استفاده می‌کنید به اثرگذاری کلام‌تان کمک می‌کنند. تا حدی که می‌توانند موفقیت یا شکست شما را در سخنرانی تعیین کنند. زبان بدن مناسب در سخنرانی، توجه مخاطبان را به میزان زیادی به صحبت‌هایتان جلب خواهد کرد و احتمال همراهی مخاطبان بیشتر می‌شود. پس در زمان تمرین برای یک سخنرانی علاوه بر تسلط بر مطالب، باید به نوع حرکات دست و حالات چهره‌تان نیز دقت نمایید.نکاتی مهم درباره زبان بدن در هنگام سخنرانیبا توجه به اهمیت زبان بدن در هنگام سخنرانی، باید اصولی را رعایت کنید. شما با به کارگیری و تمرین این اصول می‌توانید با مخاطبان خود رابطه‌ای موثرتر برقرار نمایید. به ۴ نکته ای که در ادامه شرح داده‌ایم، توجه کنید.


۱٫ لبخند زدن از مهم ترین زبان بدن در سخنرانی شاید شما هم با فردی برخورد داشته‌اید که در نگاه اول بسیار خشک به نظر می‌آمده، اما با اولین لبخندش، نظر شما را به طور کل تغییر داده است. این نشان می‌دهد که لبخند سلاح بسیار نیرومندی است که در لحظه می‌تواند نظر افراد را در مورد شما تغییر دهد.داشتن لبخند به لب در هنگام سخنرانی، احتمال توجه بیشتر مخاطبان را افزایش داده و باعث می‌شود که آن‌ها نیز به لبخند شما پاسخ دهند و به صحبت‌هایتان واکنش نشان دهند.

 

۲٫ نفس کشیدن را فراموش نکنید!اضطراب باعث می‌شود که با سرعت بیشتری صحبت کنید و دائما با اکسیژن کم مواجه شوید. هنگام سخنرانی خودتان را زیر نظر داشته باشید و متوجه تند صحبت کردن خود شدید، با تکنیک‌های تنفسی آرامش خود را بازیابید. این نفس‌ها به کاهش اضطراب شما کمک می‌کنند. تنفس های عمیق باعث می‌شود که بین ایده‌ها و افکار خود توقف‌های کوتاهی ایجاد کنید و در نتیجه با تمرکز و انسجام بیشتری صحبت نمایید. نفس‌های عمیق لحن مناسبی به صحبت‌های شما خواهد داد که شنونده را بیشتر مجذوب خود می‌کند.

۳٫ ژست های قدرتمندانه ای در زبان بدن داشته باشیدقبل از صحبت در مورد قدرتمندی حالات بدنی، باید این نکته را بدانید که ژست‌هایی که در زمان سخنرانی از آن‌ها استفاده می کنید باید طبیعی به نظر بیایند. به این منظور لازم است که قبل از سخنرانی ژست‌های خود را تمرین کنید.یکی از ژست‌های بسیار قدرتمندی که تاثیرگذاری شما را بسیار افزایش می‌دهد، ژست “ابر قهرمان” نام دارد. در این حال هنگامی که می‌ایستید پاهایتان در عرض شانه‌هایتان قرار گرفته، سر خود را بالا می‌گیرید و دست‌هایتان در پششتان قمی‌گذارید. البته در طول زمان باید از حرکات دست نیز استفاده کنید. این حالت بدنی به میزان زیادی احساس اقتدار و تاثیرگذاری را به مخاطبان شما انتقال خواهد داد.

۴٫ به حرکات چهره زبان بدن خود دقت کنیدبیانات چهره‌ای از جمله ویژگی‌های زبان بدن است که به بهبود ارتباط میان شما و مخاطبان‌تان کمک می‌کند. برای اینکه داشتن بیانات چهره ای مناسب، باید قبل از سخنرانی در مقابل آینه سخنرانی خود را تمرین کنید. همچنین می‌توانید این کار را در مقابل دوربین انجام داده و بعد فیلم ضبط شده خودتان را ببینید.چهره شما در هنگام سخنرانی باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد شما به حرف‌های خودتان اعتقاد دارید و صادقانه صحبت می‌کنید. به همین دلیل باید با چهره‌ای مصمم در سخنرانی حاضر شوید.


۵٫ وانمود کنید که به سخنرانی تسلط داریداینکه شما به خاطر سخنرانی دچار استرس و اضطراب شوید یک مساله کاملا طبیعی است اما نباید آن را به مخاطبان خود انتقال دهید. باید با زبان بدن، استرس‌تان را پنهان کرده و اعتماد به نفس خود را (حتی اگر در آن لحظه احساسش نمی‌کنید) به همگان نشان دهید.

۱٫ بهترین حالت‌های دست در سخنرانی حالت جعبه: تصور کنید که یک جعبه رو به روی سینه و شکم شما قرار گرفته است. دستان‌تان نباید از محدوده این جعبه فراتر برود.
۲٫ حالت توپ: فرض کنید که یک توپ بسکتبال را در دستان خود نگه داشته‌اید. این حالت اعتماد زیادی را در مخاطبان ایجاد می‌کند چراکه انگار تمام مطالب در دستان شما قرار دارد.
۳٫ هرم: در هنگام استرس و اضطراب، دست‌ها به طور ناخودآگاه حرکت می‌کنند. برای پیشگیری از این مساله می‌توانید انگشتان دو دست خود را به هم بچسبانید و یک هرم درست کنید. البته این حالت نباید مداوم باشد. ۴٫ کف دست رو به بالا: این حالت احساس صمیمت و صداقت شما را به مخاطبین القا می‌کند.
۵٫ کف دست رو به پایین: این حالت قدرت و قاطعیت شما را به مخاطبین نشان می‌دهد.

نکته: توجه داشته باشید که هیچ یک از این حالت‌ها نباید به طور مداوم باشد و برای تاثیر گذاری بهتر باید این حالت را مرتب تکرار کنید. اگر زبان بدن به کمک سخنران نیایدممکن است تلاش‌های زیادی که در زمینه زبان بدن و تسلط بر مطالب سخنرانی انجام دهید اما بازهم احساس کنید که در سخنرانی با مشکل زیادی رو به رو هستید و نمی‌توانید مطالب را به خوبی ارائه دهید. این مشکلات می‌تواند ناشی از مسائلی نظیر استرس سخنرانی و نداشتن سایر مهارت‌های ارتباطی باشد.


نبایدهای زبان بدن برای سخنرانی
۱٫ قبل از رسیدن به جایگاه مخصوص سخنرانی، صحبت‌تان را شروع نکنید.
۲٫ در حین صحبت کردن با مو، لباس و یا یک شی خاص بازی نکنید.
۳٫ به ژست پاهایتان دقت داشته باشید و روی یک پا تکیه ندهید.
۴٫ در طول سخنرانی دست به سینه نشوید.
۵٫ در زمان سخنرانی بدن خود را به طور مداوم حرکت ندهید.
۶٫ برای یک لحظه هم پشت به حضار نایستید.
۷٫ ارتباط چشمی‌تان را حفظ کرده و به در و دیوار نگاه نکنید.


نکته: توجه داشته باشید که تکنیک‌های صحیح زبان بدن در حین سخنرانی را نمی‌توانید یک روزه یاد بگیرید. برای موفقیت باید چندین بار این تکنیک‌ها را تمرین نمایید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *