09365495434

چه چیزی ما را سالم و شاد نگه میدارد؟ -۲

قسمت دوم؛
روابط خوب ما را شادتر و سالم تر می کند.
ما سه درس بزرگ از روابط به دست آوردیم:
اول روابط اجتماعی واقعاًبرای ما خوب است ، جهان تنهایی را از بین میبرد. به نظر می رسد افرادی که روابط اجتماعی زیاد با خانواده دوستان و اجتماع دارند،
شادترهستند و از نظر فیزیکی سالم تر و عمر طولانی تری نسبت به افرادی که روابط کمتری برقرارمی کنند،دارند.!
تنهایی یک تجربه سمی است افرادی که گوشه گیرهستندنسبت به افراد اجتماعی، کمتر خوشحالند.
سلامتی آنها زودتر ازسن میانسالی به خطر می‌افتد.
و کارکرد مغز خود را زودتر از دست می‌دهند.
وزندگی کوتاهتری از آنها که تنها نیستند دارند.
می‌دانیم که می‌شود در یک جمع هم تنها باشید،ودر یک ازدواج هم تنها باشید.
دومین درس بزرگی که آموختیم،تعداد دوستان مهم نیست،
بلکه موضوع کیفیت روابط نزدیک است،که مهم است.
جر و بحث واقعا برای سلامتی مضر است.
مثلاً ازدواج های مشکل دار و بدون احساس برای سلامتی بدتر از گرفتن طلاق بوده است‌.

روابط گرم در میانسالی سلامتی را حفظ می کند
یک بار افراد را در ۸۰ سالگی بررسی کردیم به میانسالی آنها نگاهی انداختیم برای اینکه متوجه شویم چه کسی در شادی و سلامتی در دهه هشتاد زندگی هستند؟وچه کسانی درشادی وسلامتی نیستند. بررسی کردیم در۵۰ سالگی چقدر از روابط خود راضی بودند. افرادی که رضایت از روابط در سن ۵۰ سالگی داشتند در ۸۰ سالگی سالم ترین بودند . پس متوجه شدیم روابط خوب و نزدیک از ما محافظت می کندو ناملایمات ما را به سمت پیری می برد. وافرادی که روابط خوبی نداشتند در ۸۰سالگی درد جسمانی بیشتری داشتند.یعنی دردجسمانی بادرداحساسی تشدید شده بود.
سومین درسی که ما در مورد روابط آموختیم روابط خوب فقط جسم ما را محافظت نمی کندبلکه، مغزمان را هم محافظت می کنند به نظر می رسد که وجود یک رابطه وابسته امن در ۸۰ سالگی حفاظت کننده است و افرادی که در روابط انسانی هستند جایی که روی دیگران بتوانند حساب کنند حافظه آنها طولانی تر و قوی تر است.
و افرادی که در رابطه هستندولی نمی توانند در زمان نیاز به فرد دیگر تکیه کنند از دست دادن حافظه را زودتر تجربه می‌کنند. تعداد زوجهای ۸۰ ساله که با هم جروبحث داشتند و روزهای زیادی از زندگی شان رابه جای اینکه حس تعلق به یکدیگر را تجربه کنند باجروبحث گذراندند حافظه شان رازودترازدست داده اند

پس این پیام که روابط خوب برای سلامتی ما خوب هستند یک موضوع خیلی قدیمی است. چرا آن رانادیده میگیریم؟

زیرا ما انسان هستیم دوست داریم سریع هر چیزی را درست کنیم چیزی که به دست می آوریم و باعث خوب شدن زندگی شود آن را حفظ می‌کنیم روابط گیج کننده و آنها پیچیده هم هستند و رسیدگی به خانواده و دوستان کار سختی است این آن کاری نیست که مورد علاقه باشد و اینکاری مادام العمر و تمام نشدنی است .
افراد ۷۵ ساله ایی در مطالعه شاد و خوشحال بودند کسانی بودند فعال با دوستان جدید ، آنها هم ثل نسل جدید معتقد بودند که ثروت شهرت و موفقیت و کار برای رسیدن به یک زندگی خوب نیازاست.
مطالعه ۷۵ ساله ما بارها و بارها نشان داده افرادی وضعیت خوبی داشتند که رابطه خوبی با خانواده ،دوستان و با جامعه داشته اند.
در مورد شما چطور؟
از یک رابطه عاشقانه شما چه چیزی یاد میگیرید؟
خوب فرصت ها عملاً بی انتها هستند .آن می‌تواند چیزی به سادگی گذر زمان با مردم ،ایجاد یک زندگی یا رابطه جدید با یکدیگر، یا بیرون رفتن شبانه یا قدم زدن،
یا صحبت با یک عضو خانواده بعد از سالهاباشد!
با شعری از مارک توان بحث را تمام کنم بیش از یک قرن پیش، دنبال برگشتن به زندگی خود بود این را نوشت: “وقتی نیست، زندگی خیلی کوتاه است برای بحث ها، عذرخواهی ها ،دل شکستن ها، فقط برای دوست داشتن زمان وجود دارد، و برای یک لحظه هم صحبت کنید راجع به آن زندگی خوب با روابط خوب ساخته شده است.کینه ها را دور بریزید.

برگرفته از سخنرانی های تد

نرگس فولادلو
کارشناس ارشد روانشناسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *