09365495434

چگونه صحبت کنیم تا دیگران شنوندۀ بهتری برایمان باشند؟

صحبت کردن احتمالاً راحت ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. اما این که چطور صحبت کنیم تا دیگران دوست داشته باشند به ما گوش دهند، یکی از سخت ترین کار هایی است که باید انجام دهیم.
در حقیقت طرز صحبت کردنمان، یکی از مهم ترین دلایل مشکلات ما است. از یک بحث ساده در بین اعضای خانواده که به دعوا و دلخوری منجر می شود تا بحث و جدال بین سیاست مداران، که ممکن است به جنگ ختم شود!
به همین دلیل است که یاد گیری هنر ارتباطات یکی از مهم ترین کار هایی است که باید انجام دهیم. پس در اینجا دو قانون را بیان می کنیم که اگر انجام دهید، دیگران با اشتیاق به حرف هایتان گوش می دهند.
قانون اول: اول از همه مکان و زمان مناسب را برای صحبت کردن انتخاب کنید. تا به حال برایتان پیش آمده که موقع شام وقتی همه یک روز طولانی و خسته کننده داشتند، در مورد موضوع مهمی حرف بزنید؟ یا از دوست تان پیش دیگران انتقاد کنید؟
حرف زدن خیلی راحت است. به همین خاطر ما فکر نمی کنیم که این یک مهارت است و باید خودمان را برای آن آماده کنیم! در نتیجه باعث می شود که این مهارت را در یک مکان و زمان نا مناسب به کار ببریم.
وقتی که یک نفر عصبانی است و یا روز خیلی بدی داشته است، زمان مناسبی نیست که از او انتقاد کنیم چون که احتمالاً به جر و بحث ختم می شود.
دفعۀ بعد اگر خواستید که یک جک تعریف کنید و یا یک سوال مهم را مطرح کنید، از خودتان بپرسید آیا الان زمان مناسبی برای این کار هست؟
قانون دوم: بدانید که چه چیز را می خواهید بگویید و چرا؟ قانون دوم سه مرحله دارد.
اول: انتظار دارید بعد از صحبت کردن طرف مقابل چه چیزی را بداند و چرا؟ اگر نتوانید حرف هایتان را در یک جمله خلاصه کنید، پس بهتر است که حرف زدن را شروع نکنید. چون ممکن است که شخص مقابل متوجه حرف هایتان نشود و سوء برداشت کند.
دوم: انتظار دارید بعد از صحبت کردن شما، طرف مقابل چه احساسی داشته باشد؟ آیا دوست دارید ناراحت، خوشحال، عصبانی یا احساساتی شود؟ تا حالا بعد از گفت و گو با کسی اینها را در نظر گرفتید؟ اگر می خواهید پیامتان را واضح و دقیق بفهمند، باید به احساسات طرف مقابل تان دقت کنید.
مرحلۀ سوم: بعد از گفت و گو انتظار دارید که طرف مقابل، چه واکنشی نشان بدهد؟ به شما کمک کند؟ رفتار شما را تغییر دهد یا مثلاً می خواهید که یک کتاب را بخواند؟
گاهی بدون اینکه قصد بدی داشته باشیم، حرف هایی زدیم که طرف مقابل واکنش بدی نشان داده است. پس به وسیلۀ این دو قانون، افراد بیشتری به صحبت های شما گوش می دهند.

نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *