09365495434

چگونه ظرف ۵ دقیقه به خواب بریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی یک قرار خیلی مهمی دارید و باید شب زود بخوابید تا صبح زود بیدار بشوید نتوانسته باشید خواب خوبی داشته باشید. احتمالا راه های سریع به خواب رفتن را بارها در گوگل جستجو کردید.

حتما برای شما هم بارها اتفاق افتاد است که بعد از دیدن کلی فیلم و مطلب تحت تاثیر قرار گرفته باشید و تصمیم گرفته باشید که به زندگی تان نظم بدید و شروع کرده باشید به برنامه ریزی و هدف گذار.

روی کاغذ یک لیست از کارهایی که روز بعد قرار است انجام بدید را مینویسید. حتی دعوت دوستان برای بیرون رفتن را رد میکنید و گوشی تان را کنار میگذارید. شما میخواهید زود بخوابید تا صبح زود بیدار بشوید.

سر جای تان دراز می کشید و سعی می کنید که بخوابید ۵ دقیقه میگذرد ۱۰ دقیقه میگذرد و هی جا به جا می شوید و سعی می کنید که بخوابید اما در نهایت خواب تان نمیبرد. ذهن تان شروع به یادآوری مسائل گذشته میکند چیزهایی که فکر میکند فراموش کردید اما ذهن تان هی میگردد و میگردد تا بدترین خاطرات را به یاد بیاورد و جوری درگیر خاطرات می شوید که اصلا فراموش میکنید که قرار بوده بخوابید.

وقتی به خودتان میایید و ساعت گوشی تان را چک میکنید میبینید که یک ساعت است روی تخت تان دراز کشیده اید و سعی میکنید ذهن تان را آزاد کنید ولی موفق نمی شوید.

ذهن تان دوباره درگیر یک چیز دیگر می شود تا بهم تان بریزد طبیعتا روز بعد نمی توانید اون جوری که به خودتان قول داده بودید صبح زود از خواب بیدار بشید و لیستی که نوشته بودید را انجام بدید. همه برنامه هاتان بهم می ریزد چون شب قبلش نتوانستید درست بخوابید.

اگر دفعه دیگر این مشکل برای تان پیش آمد من یک راه حل برای تان دارم.

من هم دقیقا همین مشکل رو داشتم و کاملا تصادفی راه حلش رو پیدا کردم.

یادمه زمانی که دانشجو بودم حدود نصفه شب توی اتاقم توی خوابگاه داشتم توی اینترنت میچرخیدم که چشمم به کتاب های صوتی افتاد من کتاب خوندن رو دوست داشتم ولی هیچ وقت از کتاب های صوتی خوشم نیومده بود؛ به دلایل عجیب و غریبی نظرم در موردشون منفی بود ولی اون شب فکر کردم که بهتره امتحانشون کنم. صادقانه بگم گوش دادن به کتاب صوتی از نشستن یه گوشه و خوندن صفحه به صفحه یک کتاب خیلی جذاب تر بود.

روی تختم دراز کشیدم و شروع کردم به گوش دادن متاسفانه ظرف ۵ یا ۱۰ دقیقه خوابم برد.

روز بعد من یک روز طولانی و پر مشغله داشتم ولی شب که برگشتم خونه خوابم نمیبرد. زمان زیادی بود که روی تختم دراز کشیده بودم ولی هر کاری که میکردم خوابم نمیبرد با خودم فکر کردم چرا مثل دیشب کتاب صوتی گوش ندم! پس یک کتاب صوتی رو پلی کردم و هنذفریم رو گذاشتم توی گوشم شاید باورتون نشه اما فورا خوابم برد.

مشکل اونجاست که مغز شما نمی تواند فکر کردن را متوقف کند حتی وقتی که خواب هستید مغزتان دارد رویا بافی میکند و با خاطرات تان بازی میکند پس وقتی که دراز می کشید و سعی میکنید که به چیزی فکر نکنید مغز شما به هر چی که سر راهش باشد فکر میکند چیزهایی که نمیخواهید بهشون فکر کنید ولی در نهایت ذهنتون درگیرشون می شود.

شما باید وقتی که میخواهید بخوابید به جای یادآوری خاطرات بدتان یک چیزی به مغزتان بدهید که روی آن تمرکز کند.

یادتونه زمانی که بچه بودید پدر و مادرتون براتون قصه تعریف میکردن و شما وسط هاش خوابتون میبرد این چیزیه که مغز شما نیاز داره نه ضرورتا یک کتاب صوتی بلکه هر چیزی که بشود به آن گوش کرد فقط اون فیلم نباشد یا چیزی که مجبور باشید تماشایش کنید یه چیزی که بتوانید وقتی روی تخت تان دراز کشیدید و چشم هاتان بسته است به آن گوش بدهید مثل پادکست های مورد علاقه تان یا یک مصاحبه

امتحانش کنید و تاثیرش را در به خواب رفتن تان ببینید.

نرگس فولادلو

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *