09365495434

چگونه همیشه با انگیزه باشیم

یادم است زمانی که دانشجو بودم، بعد از دیدن یک فیلم یا یک سخنرانی انگیزشی خیلی تحت تأثیر قرار می­گرفتم. هیجان زده و پر انرژی می­شدم، احساس می­کردم به اهدافم می­رسم، تصمیم می گرفتم سخت تلاش کنم تا به آنها برسم! اما این احساس زیاد طول نمی­کشید.

صبح روز بعد دوباره احساس تنبلی و بی انگیزگی به سراغ من می­آمد. مطمئن هستم که این فقط مشکل من نیست. یادم است یک روز وقتی داشتم به زندگی ام فکر می­کردم، با خودم گفتم چه اتفاقی می­افتاد اگر ۵ سال گذشتۀ زندگی ام هر روز از زمانم استفاده خوبی کرده بودم؟! زندگی ام امروز چطور بود اگر یک روز را هم از دست نمی­دادم؟ قطعاً به بیشتر برنامه هایم می­رسیدم و امروز زندگی کاملاً متفاوتی داشتم.

آن روز به خودم قول دادم که از امروز به بعد دیگر هیچ وقت تنبلی نمی­کنم. و تا ۵ سال آینده یک زندگی ای که می­خواهم داشته باشم را می­سازم. اما متأسفانه….. درست حدس زدید نتوانستم زمان زیادی انگیزۀ خود را حفظ کنم!

چند روز بعد از آن را صرف تجزیه و تحلیل خودم کردم. شروع کردم به فکر کردن و سعی کردم بفهمم دقیقاً چرا تنبل هستم؟ و نمی­توانم زمان زیادی با انگیزه باشم! میدانم این کار بیشتر شبیه این است که بهانه ای برای از زیر کار در رفتن پیدا کنم؛ اما من به این فکر می­کردم که اگر این مشکل را حل کنم، زندگی ام از این رو به این رو می­شود.

شاید باورتان نشود اما راه حل را پیدا کردم! دلیل اینکه من انگیزه ام را سریع از دست می­دادم، این بود که خیلی روی اهدافم تمرکز می­کردم! میدانم عجیب است اما صبر کنید تا برایتان توضیح بدم.

وقتی هدفی تعیین می­کنید که ۳ یا ۵ سال با آن فاصله دارید، به نظر می­رسد که همیشه وقت دارید که به آن برسید. این امید را به شما می­دهد که روزی به آن می­رسید و زندگی ای که می­خواهید را خواهید داشت. این طرز فکر یک فرد معمولی است.

من سخت کار می­کنم، پول زیادی به دست می­آورم، چند منبع درآمد می­سازم و بعد از زندگی ام لذت می­برم. اما چیزی که در واقع اتفاق می­افتد این است که هر بار با رسیدن به مرحلۀ تازه ای از زندگی نا امید می­شوید. چون این چیزی نبود که توقع آن را داشتید. پس به خودتان می­گویید “بسیار خوب” وقتی به مرحلۀ بعدی رسیدم می­توانم به زندگی رؤیایی خودم دست پیدا کنم.

درست مثل وقتی که به مدرسه می­ر­فتید مشتاقانه منتظر بودید تا به دانشگاه برید و بتوانید بیشتر از زندگی تان لذت ببرید. اما وقتی وارد دانشگاه می­شوید؛ این بار می­گویید وقتی فارغ­التحصیل شوم، راحت می­شوم! ولی همه مان می­دانیم که بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد… بله، زندگی حتی سخت تر هم می­شود.

وقتی یک کسب و کار را شروع می­کنید باز هم همان حرف ها را به خودتان می­زنید. وقتی کار دومم را شروع کنم، جریان پول به زندگی ام سرازیر می­شود.

نکتۀ جالب این است که شما ممکن است تا آن روز شاید زنده نباشید! خوب راه حل چیست؟ خیلی ساده است؛ آن زندگی عالی و هیجان انگیز را امروز شروع کنید نه فردا، نه سال دیگر، نه وقتی فارغ­التحصیل شدید، بلکه همین حالا. چرا؟ چون شما به زودی خواهید مرد!

مرگ دقیقاً همان چیزی است که به زندگی معنا می­بخشد. الان ممکن است با خودتان بگویید که این مزخرف است. اما فقط به آن فکر کنید. فقط به آن فکر کنید. این حقیقت که شما زمان محدودی روی زمین دارید می­تواند بزرگترین انگیزۀ شما باشد. و چه چیزی می­تواند تأثیرگذار تر از این باشد که اگر امروز آن زندگی خارق­العاده را تجربه نکنید امکان دارد دیگر هیچ وقت این شانس را نداشته باشید!

یکی از بزرگترین چیز هایی که از اِستیو جابز یاد گرفتم این است که هر روز صبح قبل از اینکه روزم را شروع کنم به آیینه نگاه می­کنم و به خودم می­گویم اگر امروز روز آخر زندگی ام باشد آیا واقعاً می­خواهم آن را با تنبلی و بطالت بگذرانم، یا می­خواهم بلند شوم و بهترین زندگی را بسازم؟

و این دقیقاً چیزی است که برای بقیه روز در ذهن ام نگه می­دارم. چالش هایی که روزانه با آنها رو به رو می­شوید هرگز از بین نمی­روند. به شما قول می­دهم حتی اگر میلیاردر هم شوید، باز هم با این چالش ها رو به رو خواهید شد. پس به جای فرار از آنها، آنها را قبول کنید و آنها را تبدیل به بخشی از زندگی تان کنید. و به این شکل می­توانید همیشه انگیزه تان را حفظ کنید.

 

نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *