09365495434

انتخاب شغل مناسب

« یافتن شغل مناسب با شخصیتتان , موفقیت در حرفه را برای شما آسان خواهد کرد.»

مارین بلیلاک- کارشناس فروش

یافتن شغل متناسب با نوع شخصیت بسیار حائز اهمیت می باشد .

آیا می دانید که شما چه نوع شخصیتی دارید؟

آیا فردی برون گرا ، حساس ، تحلیل گر ، درون گرا ، بی خیال ، یا اصلا ترکیبی از این خصیصه ها هستید؟! چهار نوع اصلی مزاج با نوع شخصیت وجود دارد ؛ بلغمی ، سودایی ، دموی و صفرایی ؛ که هر یک از این ها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند . مطالب بعدی اطلاعات بیشتری را در این باره برای شما شرح خواهند داد .

بلغمی

افراد بلغمی افرادی  « یکنواخت » هستند . نقاط قوت آن ها ترکیبی از سازگاری و توانایی هایشان است . زندگی با افرادی با شخصیت بلغمی راحت و غیر طاقت فرساست . افراد بلغمی نیاز دارند که مراقب بی خیالی , انجام ندادن کار و مشاهده گر بودن خویش باشند. برخی از خصیصه های منفی شخصیت بلغمی را می توان مردد بودن , تنبلی و کمرویی ذکر کرد.

سودایی

افراد سودایی حساس و مستعد هستند و اغلب به چیزهایی توجه می کنند که دیگران به آنمها توجه نشان نمی دهند. آنها افرادی وفادار ,متمایل به گذشت و فداکاری و شنوندگانی خوب و کمال گرا هستند ( که آنها را فردی قابل اتکا می کند زیرا دوست ندارند دیگران را طرد کنند). برخی از خصیصه های منفی شخصیت سودایی , بد اخلاقی ,خجالتی و بد بین بودن است.

دموی

اگر اجتماعی بودن را دوست دارید ممکن است شخصیت دموی داشته باشید . افراد دموی از آزمودن چیزهای جدید و ملاقات با افراد جدید لذت می برند و به ندرت در حرف زدن کم می آورند. آنها نوعأ بشاش , پرانرژی , و برانگیزاننده دیگران هستند. برخی از خصیصه های منفی شخصیت دموی تکبر , بی توجهی به جزئیات و ضعف در مهارت های گوش دادن است.

صفرایی

افراد صفرایی مستقل و خودکفا هستند.آنها خوب تصمیم گیری می کنند و اغلب رهبرانی قوی هستند. افراد صفرایی مملو از ایده و راههایی برای اجرایی کردن آنها هستند. آنها در میانه اقدام بودن را دوست دارند.این افراد نیاز دارند در ارائه و پیاده کردن ایده ها دقیق باشند , نباید از نیازها و ایده های دیگران چشم پوشی کرده و دیکتاتور گونه عمل کنند. برخی از منفی ترین خصیصه های شخصیت صفرایی نیاز به کنترل دیگران , مجادله گری , بی صبری , انعطاف ناپذیری , تحمیل کننده , و غیرحساس بودن است.

تمرین

فهرستی از خصیصه های شخصیتی هر نوع شخصیت در صفحه بعد ارائه شده است. هر صفحه را به چهار قسمت تقسیم کنید وبر روی هر قسمت حرف ب (برای بلغمی مزاج) ؛ س ( برای سودایی مزاج ) ؛ د ( برای دموی مزاج ) ؛ ص ( برای صفرایی مزاج) را بنویسید. این در تعیین نوع شخصیت و محدود کردن گزینه های حرفه ای به شما کمک می کند.

خصیصه های شخصیت

 

صفرایی

 

دموی

 

سودایی

 

بلغمی

تحکم کننده خنداندن دیگران تحلیل گر سهل گیر
گستاخ خودپسند خلاق بینا
منطقی خوش بین دمدمی غیر درگیر
فعال مشتاق خجالتی ریاست گریز
مطمئن الهام برانگیز آرمانی سازگار
کنترل شده صمیمی بدبین تماشاگر
شنونده ضعیف شنونده ضعیف مستعد سرسخت
بی باک بیزار از تنهایی افسرده دقیق
هدفمند طرفدارچیزهای جدید باهوش جزئی نگر
دلسرد نشونده جوش زننده فداکار خوش مشرب
مصمم کلامی فردگرا فروتن
عصبانی ریسک پذیر جدی بندرت عصبانی
ستیزه جو خودانگیز مشکوک خشک طبع
قاطع طرفدار سرگرمی خودمحور خوش قلب
انعطاف ناپذیر محبوب منتقد مردد
جاه طلب پیگیر نبودن ترسو منظم
هدف گرا برون گرا مستور خونسرد
برنامه ریز خوب خوش مشرب ملول تطبیغ پذیر
حل کننده مسائل ماجراجو کمال گرا کم حرف
مدیریت کننده فشار آغازگر هیجانی استوار
رهبر خنداندن دیگران دوستی وفادار گرایش به تنبلی
طاقت فرسا طرفدار تغییر متفکر تقلیدگر
با اراده زودرنج حساس ترسو
چالش دوست روابط سطحی کینه توز قابل پیش بینی
کم طاقت عصبانی غمگین بی خیال
تحمیل کننده خندان آزرده خاطر واقعی
منظم آرمانی هنرنما محجوب
خود اتکا پرحرف درون گرا خواب آلود
خود راٌی پرانرژی قابل اتکاء با برنامه
تند مزاج فراموشکار کند در آغاز کردن صلح جو
عمل گرا احساس گناه
مستقل منزوی
رقابت جو تخیلی
غیر حساس
سرسخت
محکم
ماجراجو
شجاع

 

حال که تست را انجام دادید ؛ با نوع شخصیت خود آشنا شدید ،

ارزش ها و اخلاقیات چیستند و چگونه در فرآیند جستجوی شغل اهمیت دارند ؟

ارزش ها چیزها و اصولی هستند که برای شخص شما بیار مهم اند ؛ که شامل احساسات و ایده ها و باور ها هستند .

اخلاقیات سیستمی از روحیات و قواعد نانوشته هستند که نحوه رفتار شما با دیگران را هدایت می کنند . اخلاقیات قوی ، رفتار منصفانه و صادقانه با دیگران را شامل می شوند . شما با ید در اینجا درباره قاعده طلایی فکر کنید :

«  با دیگران همان گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود . » 

قبل از آغاز جستجوی شغل  ، ارزیابی ارزش ها و اخلاقیات بسیار مهم هستند . بدین ترتیب می توانید سیستم باور خود را با حرفه و شرکت هایی که این اخلاقیات را دارند متناسب کنید .

برای مثال اگر رویدادی مانند رسوایی مالی وال استریت واقعا شما را آزار می دهد ، از شرکت هایی که در داشتن اخلاقیات ضعیف و کسب و کارهای سوال برانگیز مشهور هستند ، شغل درخواست نکنید . در غیر این صورت همانند برخی آدم های اطرافمان د رموقعیتی متعارض با ارزش هایتان قرار خواهید گرفت.

 

آیا می دانید چه کسی هستید ؟

  • مردد بودن در باره مسیر حرفه ای اشکالی ندارد.

درست است ؛ بسیاری از افراد نمی دانند که از زندگی خود چه می خواهند . دوره دبیرستان و سال های اول دانشکده برای این است که به شما در تعیین زمینه مورد علاقه کمک کند .از این زمان برای شناخت نوع شخصیت  ، علائق ، نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنید تا بتوانید حرفه ای متناسب با آن را پیدا کنید .

  • افراد سودایی مزاج همواره اجتماعی هستند .

این جمله نادست است ؛ این افراد گرایش بیشتری به در جمع بودن دارند . این افراد اغلب حساس و شنوندگان خوبی هستند اما معمولا شخصیت برون گرایی ندارند . افرادی با شخصیت دموی اجتماعی هستند . معمولا بشاش و پر انرژی بوده و از دیدن افراد جدید لذت می برند و به ندرت در حرف زدن کم می آورند.

  • مهم است که در شرکتی کار کنید که با ارزش های شما تناسب دارد.

این هم درست است ؛ اگر برای شرکتی کار می کنید که با روحیات و استانداردهای اخلاقی شما ناسازگار است ، غمگین و غیر بهره ور خواهید بود.

 

اگر نمی دانید که با زندگی خود چه میخواهید بکنید اشکالی ندارد . مهمترین کار این است که نوع شخصیت و علائق خود را شناسایی کنید و آن ها را با حرفه خود متناسب کنید .

چهار نوع اصلی مزاج یا نوع شخصیت عبارتند از :بلغمی ، سودایی ، دموی و صفرایی . هر یک از این ها دارای خصیصه های شخصیتی مختلفی هستند – برخی مثبت و برخی منفی . اکثر ما در یک یا دو طبقه قرار می گیریم .

در هنگام جستجوی شغل اخلاقیات و ارزش ها خیلی مهم هستند . تناسب کد های روحی شما با کارفرمای مناسب بسیار کلیدی است .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *