09365495434

باهوش های موفق، واقعیت یا افسانه؟

⁩آیا آزمون‌های هوش می‌توانند موفقیت فرد را در زندگی پیش‌بینی کنند؟

بسیاری از تستهای آنلاین وجود دارند که ادعا دارند ‌IQ فرد را اندازه می‌گیرند و حتی موفقیت او را در زندگی پیش‌بینی می‌کنند. بیشتر این تست‌ها توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

یکی از تستهای معتبر در این زمینه آزمون وکسلر می‌باشد. این تست با تکیه‌بر تحقیقات علمی می‌تواند هوش عمومی یا عامل  G را اندازه‌گیری کند. بااین‌همه محققان بیان می‌کنند IQ تنها یکی از عوامل مؤثر در موفقیت فرد است.

💢تعارضات در تعریف موفقیت

موفقیت یک مفهوم بسیار گسترده است. این مفهوم برای افراد مختلف در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد. برای مثال در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

موفقیت در ارتباط با دیگران: عموماً در ازدواج موفق و داشتن دوستان زیاد تعبیر می‌شود.

موفقیت مالی: شامل موفقیت در پرداخت هزینه‌های زن…
تستهای آی‌کیو جهت‌گیری‌های زیادی دارند. در حال حاضر ثابت‌شده  نمرات IQ نسبت به گروه‌های زنان، رنگین‌پوست‌ها، قومیت‌ها و … نتایج شبهه برانگیزی دارد و یا حتی با جهت‌گیری طراحی‌شده‌اند.

علاوه بر این هر عاملی که روی کارایی فرد تأثیر بگذارد، نمره IQ را تغییر می‌دهد. برای مثال اگر قبل از گرفتن آزمون، فرد را در برابر کلیشه‌های قومیتی وی قرار دهیم نمره  IQ او کمتر خواهد شد درحالی‌که این موضوع به توانایی‌های ذهنی وی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

بنابراین باید نتیجه گرفت بااینکه عموم مردم از نگران نمره  IQ خود و فرزندانشان و موفقیت‌هایشان هستند، این نمره تأثیر زیادی روی موفقیت افراد ندارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *