09365495434

راز موفقیت و شهرت شیائومی

من همیشه یکی از طرفدارای محصولات اپل بودم. وقتی اولین مک‌بوکمو گرفتم عاشق محصولات اپل شدم. و از اون به بعد از یک مک‌بوک و یک گوشی آیفون استفاده میکردم. بزارین صادق باشم، محصولاتشون خیلی عالین و در حدی باکیفیتن که به راحتی نمیشه نادیده گرفتشون. اما حدود سال ۲۰۱۵ دلم میخواست که یک چیز جدید رو امتحان کنم. سالهای زیادی بود که در این اکوسیستم گیر افتاده بودم و با خودم فکر کردم وقتشه که یک تجربه تازه داشته باشم. یه چیزی که قبلا امتحانش نکرده باشم. یه بار که با دوستام دور هم جمع شده بودیم، دیدم که یکیشون یه گوشی شیائومی جدید خریده. این گوشی رو برای اولین بار بود میدیدم. حتی مارکشو تا اون موقع ندیده بودم. و وقتی ازش پرسیدم، گفت که این شیائومیه. راستشو بخواید اولین باری بود که اسم برند شیائومی رو میشنیدم، که حتی تا مدتی تلفظش برام سخت بود. هنوزم نمیتونم به خوبی تلفظش کنم. چی بهش میگید؟ … سیائومی!؟ … شیائومی!؟

بگذریم، بعد از چند دقیقه کار کردن با گوشی شیائومی و فهمیدن قیمتش، خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم که گوشیه به این خوبی، با همچین قیمتی وجود داشته باشه. روز بعد دقیقا همون گوشی شیائومی رو سفارش دادم … Red me note 2 . واقعا نسبت به قیمتش خیلی عالی بود. بعد از اینکه یه مدت باهاش کار کردم، سوالی که ذهنمو به خودش مشغول کرد این بود که شرکت شیائومی چجوری پول درمیاره وقتی گوشی به این خوبی رو با همچین قیمت پایینی میفروشه!! بعد از تحقیق در مورد این شرکت بزرگ الکترونیکی شوکه شدم. چون این شرکت سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرده بود، و در این مدت زمان کوتاه تونسته بود به موفقیتهای باورنکردنی دست پیدا کنه.

شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۴ با توجه به آمار فروش گوشی در چین، رقبا رو کنار زدند و یکه تاز تولید گوشیهای هوشمند شدند.

یادتونه که با انتشار گوشیهای آیفون بعضی از بازیکنان بزرگ این صنعت ورشکست شدند. چون رقابت براشون ناممکن بود. نوکیا رو به یاد بیارید که از اوج موفقیت به صفر رسید. و بعد یک شرکت چینی به نام شیائومی به میدان میاد و ظرف مدت پنج سال حتی از اپل در چین پیشی میگیرد، و به یکی از بازیکنان اصلی مارکت جهانی تبدیل میشود.

بیاید یه نگاه به بیزنس مدل شیائومی بندازیم تا بفهمیم که چجوری ظرف این مدت کوتاه به همچین موفقیتهایی رسیدند.

ما معمولا از بالا رفتن قیمت گوشیها شاکی هستیم، اما نمیدونیم که قبل از رسیدن گوشی به دست ما چه هزینه های پنهانی داره. شرکتها پول بسیار زیادی رو خرج میکنند، تا شما از وجود آنها و آخرین محصولاتشون آگاه بشید. اما دست آخر این مشتریها هستند که باید هزینشو پرداخت کنند. اما شیائومی یک راه حل خوب برای جلوگیری از این کار پیدا کرد. این شرکت به جای میلیونها دلار هزینه های بازاریابی، تبلیغات بسیار کمی میکند و بیشتر در شبکه های اجتماعی فعالیت میکند. همچنین برای کاهش هزینه‌ها پول زیادی رو صرف باز کردن فروشگاه‌هایی در سراسر دنیا، و استخدام هزاران نفر نمیکنند. بلکه شرکت شیائومی محصولاتشون رو به صورت آنلاین و مستقیما به مشتریهاشون میفروشند. با کوتاه کردن دست واسطه‌ها این شرکت توانست قیمتهاشو بیشتر پایین بیاره و با پیاده سازی سیستم تولید به موقع، شرکت به موجودی خیلی زیادی نیاز نداشت.

یک استراتژی ساده… ساختن گوشیهای با کیفیت عالی و با قیمتهای مقرون به صرفه، که به راحتی میتونه هرکسی رو جذب کنه.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاد!؟ … شیائومی طی چند سال به یکی از بازیکنان اصلی صنعت گوشیهای هوشمند تبدیل شد. اما این فقط یه قسمت ماجراست. جالبتر اینه که شیائومی گوشیهاشو حدودا به قیمت تولید میفروشه، و تقریبا هیچ سودی نمیکنه. البته فکر نکنید که شیائومی یک شرکت سخاوتمنده که سود کردن اصلا براش مهم نیست. بلکه آنها بیزنس مدل کاملا متفاوتی دارند. این شرکت به جای اینکه از فروش محصولاتشون به سود برسند از خدمات پس از فروش، تبلیغات و موارد دیگه سود میکنند. و اینطوریه که گوشیهای هوشمند مثل یک تله میمونه، تا شما رو به اکوسیستم شیائومی وابسته کنه. چون علاوه بر فروش خدماتشون، شیائومی تقریبا همه چی میفروشه.

در حقیقت اگر با استراتژیه شرکت شیائومی آشنا نباشید، هرچی که داشته باشند رو بهتون میفروشند. از اسکوتر برقی گرفته تا پلوپز. خیلی عجیب نیست اگر روزی ماشین و جت هم بفروشند. شاید این بیزنس مدل کاملا براتون جدید باشه، اما این طور نیست، شرکتهایی مثل گوگل هم از زمان آغاز به کار دقیقا همین بیزنس مدل رو دارند. گوگل هیچ هزینه ای بابت استفاده Gmail ، Google map و Google drive نمیگیره. اما دائما از طریق تبلیغات و یا سرویسهایی مثل ذخیره‌سازی گوگل درایو درآمد کسب میکند.

هرچند که در سالهای اخیر آمار فروش شیائومی کاهش پیدا کرده، اما این شرایط فقط برای شیائومی نیست. چون کل مارکت گوشیهای هوشمند با مشکل مواجه شده. اما رشد سریعشون به اونها یک شهرت جهانی داد. ساختن چنین برندی کار ساده‌ای نیست. فکرشو بکنید که چه مهارتهایی رو باید داشته باشید.

اما همه کسب و کارها فقط با یه ایده شروع شدند. و از همه مهمتر اینه که بتونید ایده‌تون رو به گونه‌ای ارائه کنید که دیگران رو تحت تاثیر قرار بدید تا با شما همراه شوند.

 

نرگس فولادلو

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *