09365495434

وسواس فکری -عملی چیست؟

مبتلایان به OCDمیگن که فکر می‌کنند دیوونه اند چون به دلیل افکار غیرمنطقی شون مدام در حال تشویش اند و کنترل رفتارشون براشون خیلی سخته. بنابراین به طور دقیق چه چیزی باعث OCD میشه؟
جواب ناراحت کننده اینکه نمیدونیم چی واقعا باعث OCD میشه اما با این وجود چند تا سرنخ مهم داریم.OCDاختلال مربوط به زیست شناختی عصبی در نظر گرفته میشه. به بیان دیگر سلول های عصبی مغزی کسانی که از OCDرنج می‌برند طوری با هم ارتباط دارند که رفتارشان را با یک الگوی خاص انجام بدن.
تحقیقات نشان می‌دهد سه منطقه از مغز به اشکال مختلف درگیر رفتارهای اجتماعی، طرح ریزی های شناختی پیچیده، و فعالیتهای داوطلبانه، پاسخ های انگیزشی و احساسی. تکه دیگه این پازل اینکه OCD با سطح پایین سروتونین در ارتباط سروتونین یک پیام‌رسان عصبی که بین ساختارهای مختلف مغز ارتباط برقرار می‌کند و به تنظیم فرایندهای حیاتی مثل خلق و خو، پرخاشگری، کنترل انگیزشی، خواب، اشتها،دمای بدن و درد کمک میکنه. اما هنوز هم به درستی نمی دونیم که فعالیت توی این مناطق از مغز و سطح سروتونین عامل OCD اند یا دلایل دیگری باعث به وجود آمدن این اختلال میشن به احتمال زیاد جواب این سوال رو تا وقتی که شناخت بیشتری از عملکرد مغز به دست نیاریم نمی فهمیم. خبر خوب اینکه درمان های موثر برای OCD وجود دارد که شامل داروهایی برای افزایش سطح سروتونین مغز به وسیله محدود کردن بازجذب اون توسط سلولهای مغزی می‌شوند و همینطور درمان های رفتاری که به تدریج حساسیت بیماران نسبت به مسائلی که باعث اضطراب می‌شوند و کمتر می‌کنه.

بعضی مواقع هم که بیمار با شکل های مختلف درمان بهبود پیدا نمیکنه از شوک درمانی به وسیله الکتریسیته یا عمل جراحی برای درمان استفاده می‌کنند. دونستن این که مغز شما بهتون دروغ میگه و نمی توانید در مقابل دستوراتش مقاومت کنید میتونه خیلی دردناک باشه اما با دانش و درک می تونید به دنبال کمک برید و در تحقیقاتی که در آینده روی مغز انجام میشه شاید پاسخی که به دنبالش هستید را فراهم کنه.

نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *