09365495434

چرا بعضی وقتها که از خواب بیدار می شویم هنوز خسته ایم؟

چرا بعضی وقتها که از خواب بیدار می شویم هنوز خسته ایم؟
تا به حال شده است که وقتی از خواب بیدار می شوید خسته تر از زمانی باشید که می خواستید بخوابید؟
خستگی فقط از فعالیتهای سنگین مثل کار و ورزش نیست. عادت های کوچک زیادی هستند که انرژی ما را تخلیه می کنند.
هشت عادت که باعث تخلیه انرژی می شوند به شرح زیر است:
۱ – عادت بدبینی و غر زدن
مطالعاتی از دانشگاه کونکو رد یا نشان داده است که آدمهای خوش بین در تنظیم عصبی سمپاتیک شان نسبت به آدمهای بدبینِ بهتر عمل می کنند.
یعنی آدمهایی که به جنبه مثبت اتفاقات نگاه می کنند. بهتر از عهده شرایط استرسی بر می آیند. تمرکز بر روی جنبه های منفی زندگی باعث استرس و نگرانی و خستگی می شود.

۲ – فکر کردن بیش از حد
آیا تا دیر وقت بیدار می مانید و به اگرها و شایدهای زندگیتان فکر می کنید و بدترین احتمالات را در ذهنتون تصور می کنید؟
مصرف کردن انرژی ذهنی زیاد بدون هیچ فعالیت جسمانی هم می تواند بسیار خسته کننده باشد. این افکار منفی تمام شدنی نیستند و باعث نگرانی و اضطراب بیشتر می شوند. وقتی زیاد فکر می کنید و نگران می شوید هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است ترشح می شود.
با گذر زمان ترشح زیاد هورمون کورتیزول باعث خستگی و تحلیل رفتن انرژی می شود.

۳ – زندگی در گذشته
شما در طول روز چه مدت زمانی را با خاطرات گذشته تان زندگی می کنید؟
چقدر گذشته را مرور می کنید و از کارهایی که کردید و نکردید پشیمان می شوید؟
زندگی در گذشته باعث می شود زمان حالتان را از دست بدهید و مثل فکر کردن بیش از حد انرژی ذهنی زیادی را تلف کنید.
بدون اینکه نتیجه ای داشته باشد که خود همین هم باعث خستگی مضاعف می شود.

۴ – ارتباط با آدماهای بدبین و غمگین
بعضی وقتها وقت گذراندن با یک دوست باعث احساس خستگی و تحلیل انرژی می شود. چون مود آنها پایین است و مدام در مورد مشکلاتشان صحبت می کنند. وقت گذراندن با این آدمها احساس شادی و حمایت شدگی و راحتی را که در کنار یک دوست باید بدست بیاوریم را از ما سلب می کند. و مدام باید کاری انجام دهید که آنها را خوشحال کنید و نیازهای شما نادیده گرفته می شود. وقتی همدلی بیش از حد شود تبدیل به وظیفه می شود و باک انرژی عاطفی شما خالی می ماند که باعث خستگی و تحلیل انرژیتان می شود.

۵ – استفاده از فضای مجازی
تا به حال شده است که با گشت شدن در فضای مجازی زندگی خودتان را با زندگی دیگران مقایسه کنید. فضای مجازی یکی از بهترین راههای برقراری ارتباط و سرگرمی است. آیا شما از فضای مجازی برای بالا بردن انگیزه و یادگیری و ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده می کنید یا خودتان را با عکسهای بهترین لحظات از خوشی ها و لذت ها و موفقیت های دیگران مقایسه می کنید؟این کار باعث زایل شدن اعتماد به نفس تان می شود و یک چرخه منفی از افکار رو احساس منفی در ذهنتان بوجود می آورد و شما را از نظر روحی خسته می کند.

۶ – رژیم غذایی ناکارآمد
یک رژیم غذایی بدو دائمی و بدون آب و مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی و میوه و سبزیجات باعث می شود و انرژی شما تخلیه شود و بیمار و ناخوش احوال شوید.
طبق یک تحقیق از دانشگاه پزشکی هاروارد یک رژیم غذایی پر از قند باعث می شود انسولین بدن بهم بخورد و باعث افزایش التهاب و استرس شود.

۷ – عدم تحرک و ورزش نکردن
ورزش کردن باعث افزایش هورمون شادی در بدن می شود و استرس بد را در بدن کاهش می دهد. ورزش باعث افزایش انرژی می شود. در نتیجه عدم تحرک باعث کسلی و بی حالی و چاقی می گردد. که سلامتی ما را به خطر می اندازد.

۸ – خواب نامنظم
آیا شما جزو آن دسته از آدمهایی هستید که تا ظهر می خوابید؟
یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است که نشان داده افرادی که شبها فقط ۴ تا ۵ ساعت می خوابید نه در طول روز احساس استرس، خشم ناراحتی و خستگی ذهنی داشتند. خواب کم یا خواب خیلی زیاد و یک الگوی نامنظم برای خواب باعث بی حالی، رخوت و کسالت و خستگی و در بعضی موارد افسردگی را به همراه دارد.
در نتیجه برای بالا بردن انرژی و از بین بردن احساس خستگی بعد از خواب لازم است این هشت عادت را در خود تغییر دهیم.

نویسنده مقاله نرگس فولادلو
منبع کتاب بهترین خود باش جلد سوم مدیریت جسم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *