09365495434

چرا بودن در لحظه حال، سخته؟

خیلی از ما ها مشکل عجیبی داریم ناتوانی از بودن یا ماندن در بخشی از زمان که بهش میگیم زمان حال یا اکنون شاید پس وقتی یه خاطره یادمون می آید اون بخشی که نگران و مشغول پیشگویی آینده ترسناکی بودیم که اتفاق نیوفتاده یادمون میره. جسم ما هم باعث پرت شدن حواس ما از لحظه حال میشه بدن ما خلق و خو و برنامه های خودش رو داره و ممکنه خسته باشه درست در اون لحظه که شرایط ایجاد میکنه که سرحال و قبراق باشیم ولی حال اون لحظه جسم هم در حافظه ویرایش میشه ما منظره اقیانوس یادمون میاد ولی حالت تهوع ای که اون لحظه داشتیم یادمون میره .
ذهن آدمی زاد یک غار تودرتو و پرحرف هرج و مرجه چیزهایی درونش اتفاق میفته که هیچ ربطی به اون منظره جلو چشم نداره ممکنه احساسی ناسپاسی بکنیم از چیزهایی که داریم یکی داره مطلب مهمی رو برامون میگه ولی به هیچ نیت بدی فقط به خاطر مشکلاتی که من درونمون داره یه جوری در فکر و حسرت اون چیزیه و این چیز هستیم ممکنه توی یه مکان عالی باشیم ولی نمی‌توانیم به درخت‌ها و مناظر فکر کنیم و گیر دادیم به اتفاقی که قراره ۶ ماه دیگه بیفته باید آماده باشیم برای مناسبات عجیب و غریب مون با دنیای بیرون و بی خودی خود خوری نکنیم درباره این که نمیتونیم حق مطلب در مورد ذهن و جسم من در زمان حال رو ادا کنیم کنیم که بقیه مردم هم همین ها رو دارند اون لحظه هایی که بیخودی وسط مهمونی که ما راه انداختیم نگران به نظر می رسند و یه وقت هایی که گوششون به حرف و داستان ما نیز احتمالاً آنها هم با زمان حال مشکل پیدا کردند آنها هم مثل ما وقتی که زمان حال جای خودش رو به گذشته امن و خاطره‌ها داد از ملاقات ما لذت می‌برند.
توی یه ساحل زیبا باشیم در یک روز آفتابی با آسمان نیلی نخلهای قلمی و به طور باورنکردنی دلنشینولی بیشترمون اصلا اینجا نیستیم سرکاریم یا وسط یه بچه خیلی باید کاری و مشغول نقش ریختن برای کار جدید یا ممکنه بریم تولد یه بچه چیزی که خیلی براش مهمه و ما هم دوستش داریم ولی یه جای دیگه ایم.
اسممون تو الان ولی ذهنمون داره در گذشته یا آینده پشته میزنه این چیه که تجربه زمان حال مخصوصاً قسمت های خوب اکنون رو انقدر سخت میکنه برعکسش چرا تازه گذشت و تمام شد درک لذت بردن از شر آسان تر میشه.
به خوبی گذشته اینکه نسخه حسابی ویرایش شده زمان حال حتی بهترین روزهای زندگیمان یکسری لحظه های خسته کننده و ناراحت کننده داره ولی حافظه این یک ویرایشگر ماهر ساعتها فیلم خام غیرجذاب را ویرایش می کنه و صاف میره سراغ لحظه سرنوشت‌ساز و یا فیلمی درست میکنه که از لحظه های اصلی خیلی جالب تر در بامعنا تر از آب در میاد.
ساعتها فیلم متوسط میشه ۵،۶ تا تصویر عالی نوستالژی یا غم گذشته ها میشه همون زمان حال که حسابی ویرایش شده بیشترین چیزی که لحظه حال رو خراب میکنه اضطراب. در زمان‌ حال احتمالاتی هست که بعضی هاشون خیلی وحشتناکه و مدام پس از ذهن ما هست به طور تئوری هرچیزی ممکنه رخ بده زلزله، آنوریزمغذی، جواب رد شنیدن که باعث یک دور اضطراب کلی میشه که دنبال ما می آید همین ترس از ناشناخته ها کافیه. ولی البته از آن ترس ها یه چیزهای خیلی محدودی واقعیت پیدا میکنه و ما اضطراب همون لحظه یادمون میره و شایدم اضطراب های شدید جاشونو بگیره.

تهیه و تنظیم:
نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *