09365495434

چطوری پولداربشیم -۱

۹ روش ساده برای ایجاد رابطه خوب با پول (قسمت اول)

رویای خیلی از ماها این است که زندگی خوبی داشته باشیم. برای بعضی ها رسیدن به شغل مناسب و درآمد خوب ایده آل است، بعضی ها هم معتقدند که عاشق شدن و برگزاری مراسم عروسی مجلل با حضور ستاره ها رویا و هدف شان از زندگی است.

در واقع هر رویایی که داشته باشید به پول نیاز دارید؛ برای ایجاد سرمایه همیشگی باید رابطه ی خوبی با پول داشته باشید. این ربطی به میزان درآمد شما ندارد بلکه باید مهارت های لازم برای استفاده بهینه از میزان درآمد خودتان را برای برآوردن نیاز های تان داشته باشید.

در این مورد باید یک درآمد حداقلی داشته باشید، تا از پس نیازهای اولیه خودتان بربیایید. من یک سری وب سایت هایی را می شناسم که اصول اولیه این کار را آموزش میدهند و برای من خیلی مفید بودند. سعی می کنم چیزهایی که یاد گرفتم را با شما در میان بگذارم تا شما هم از آن ها استفاده بکنید.

  1. باید ذهنیت خودتان را درباره پول را تغییر دهید: ممکن است که به علت تصمیمات اشتباهی که گرفتید در موقعیت مناسب مالی نباشید، قرض هایی که روی هم انباشته شده اند، فیش های بانکی پرداخت نشده و شاید تنها پولی که در بانک تان دارید فقط به اندازه خرید یک پیتزا باشد، شاید نتوانید شرایطی را تصور کنید که مشکلات مالی ندارید و همه چیز حل شده است.

اولین گام برای داشتن رابطه خوب با پول این است که بدانید قادر به انجام این کار هستید یعنی اینکه چهارچواب ذهنی خودتان را درباره پول و چگونگی به دست آوردن آن تغییر بدهید. باید بتوانید شرایط خودتان را کنترل کنید تا در آینده هم دچار مشکل نشوید. اگر باور ندارید که این امر رخ می دهد باید به دنبال افرادی باشید که قبلا در موقعیت شما بودند و توانستند از پَس آن بر بیایند و به استقلال مالی برسند. بعد از آن با تداوم در این زمینه می توانید آینده مالی خودتان را بسازید.

  • اینکه تا جایی که می توانید ذخیره بکنید: داشتن حساب پس انداز گام مهمی در این مورد محسوب می شود. در واقع متخصصان توصیه می کنند که باید بیشتر از یک حساب پس انداز داشته باشید. حساب های پس انداز می توانند اهداف مختلفی را برای شما برآورده بکند.
  • اینکه در زمان های اضطراری به کمک شما میاد.
  • اینکه برای خرید های بزرگ میتوانند مفید باشند و پولی که در کارت های بانکی اصلی تان هست خرج نمی شود. خرید یک دستگاه به صورت نقدی و با استفاده از پولی که ذخیره کردید به این معنی است که قدرت خرید آن را دارید اما خرید همین دستگاه با پولی که در کارت عابربانک روزانه شما است به این معنی است که هنوز قدرت خرید آن دستگاه به خصوص را ندارید. امروزه ممکن است که بانک شما به صورت خودکار درصدی از پول را از حساب تان بردارد و به محض گردش حساب آن را به حساب شما برگرداند. بنابراین اگر حساب پس اندازی ندارید سعی کنید که آن را ایجاد بکنید. و به وسیله آن اهداف تان را عملی بکنید.
  • نکته بعدی این است که خرج های تان را بر اساس بودجه ای که دارید انجام بدهید: اول باید نیازهای خودتان را شناسایی بکنید، برای نیازهای تان قیمت مشخص بکنید، پول هایی که در حساب تان هست را برآورد کنید و بررسی بکنید که آیا این پول ها برای برآوردن نیازهای تان کافی هستند یا خیر. بعد از آن نیازهای فوری را شناسایی کنید و آن ها را در اولویت قرار دهید. در واقع اولین گام، شناسایی نیازهای تان است؛ قانون کاربردی بودن اینجا به کارتان می آید؛ یعنی اگر چیزی لزوما ضرروری نیست آن را یادداشت نکنید. می توانید تمامی نیازهای خودتان را شناسایی و یادداشت بکنید و بعد طبق اولویت آن ها را شماره بندی بکنید.

مثلا یک جفت کفش گران قیمت در فهرست نیازهای شما، باید بعد از خوراکی های لازم و پرداخت فیش ها قرار بگیرد بعد باید هزینه ای را برای کالای مورد نظر خودتان تعیین بکنید و بعد از آن میزان ذخیره ای که دارید را بررسی کنید و ببینید که آیا از پس هزینه های نیازتان برمی آیید یا خیر. اگر این هزینه ها از هزینه ای که ذخیره کردید بیشتر است باید آن مورد را از فهرست خودتان حذف بکنید اما اگر ضرروری است می توانید این تفاوت هزینه را کم کم به دست بیاورید و در نهایت آن کفش را خریداری بکنید. اگر هزینه ای که ذخیره کردید بیشتر از میزان مصرفی است می توانید بخش زیادی از آن را دوباره ذخیره بکنید و یا اینکه یکی دیگر از نیازهای خودتان را برآورده بکنید. به صرفه خرج کردن یعنی اینکه شما در چهارچوب هزینه های خودتان مصرف می کنید و تا حدی پیش میروید که برای تان مقرون به صرفه باشد؛ بهتر است که یک بودجه بندی ماهانه داشته باشید و به آن پایبند باشید. یعنی وقتی هزینه های غیر منتظره پیش آمد، هزینه ها براساس ذخیره شما خرج می شوند و درآمد روزانه در این مورد دست نخورده باقی می ماند. نکته مهم این است که صرف بودجه برای سرگرمی را فراموش نکنید در غیر این صورت در طولانی مدت ذخیره کردن و مصرف نکردن اثر فرسایشی روی شما می گذارد چرا که در نهایت همه ما انسان هستیم.

نرگس فولادلو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *