09365495434

⁩چگونه مسئولیت اعمال خود را بپذیریم؟

انسان موجودی صاحب خرد و تنها آفریده ای است که در قبال رفتارهای خود مورد سوال و حسابرسی قرار می گیرد. ما انسانها مسئول تمام واکنش های خود هستیم و مسئولیت تمام افکار و رفتارمان چه عمدی باشد و چه غیر عمد متوجه خود ماست. همه ما مرتکب اشتباهاتی می شویم اما یک شخص مسئولیت پذیر هم مرتکب اشتباه می شود اما پس از انجام این اشتباه مسئولیت آنرا می پذیرد و آن را اصلاح می کند و ..

افراد مسئولیت پذیر:

پاسخگو هستند

شاید به خاطر خستگی ناشی از یک روز کاری سخت و خسته کننده بر سر فرزند خود داد و فریاد بزنید شاید حس کنید وقت شما به خاطر گوش دادن به صحبتهایی که اصلا ربطی به شما ندارد، ولی مجبور به شنیدن آنها هستید در حال تلف شدن است. شاید به دلیل راننده خطاکاری که یک دفعه جلوی شما پیچیده به شدت عصبانی شوید و … در تمام این موارد شما باید مسئول گفتار و رفتار خود باشید.

به طور کلی هر کاری که انجام می دهید مسئولیت آن به طور مستقیم متوجه خودتان است.

حتی اگر کودک شما زودرنج و عصبانی مزاج است، همسرتان غیر منطقی باشد، همکارتان غیر قابل تحمل باشد و .. شما مسئول واکنشی هستید که در برابر آنها انجام می دهید.

افرادی که معتقدند بدشانس هستند غالبا افرادی هستند که همیشه دیگران را سرزنش می کنند و هر کار اشتباهی صورت می گیرد حتما مسبب آن دیگران بوده اند؛ این افراد هرگز به شادی وافری دست نمی یابند.

سرزنش و سرکوفت دیگران را متوقف می کنند

پیدا کردن مقصر و گرفتن انگشت اتهام به سمت دیگران کار ساده ای است اما سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگران نمی تواند به شما کمک کند تا مسئولیت پذیر باشید. چنانچه سرزنش دیگران را متوقف کنید می توانید به خودتان کنترل پیدا کنید.

آنچه را که اتفاق افتاده را پذیرفته و درک می نمایند

تصور کنید قراربوده با دوستتان تماس بگیرید ولی در اثر مشغله زیاد فراموش کرده اید و این مساله باعث دلخوری دوستتان شده است. حال به نظر شما برای رفع این دلخوری چه کار باید کرد؟

اگر شما در برابر این اشتباه به دوستتان بگویید” با اینکه گفتم با شما تماس می گیرم اما فراموش کردم” در حقیقت دیگر نیازی نیست که معذرت خواهی های مکرر و زیاد از وی داشته باشید. گفتن “سرم شلوغ بود” یک جمله ساده و کوتاه است و چنانچه به دنبال آن از عبارت “چطور می توانم از خجالت شما درآیم” یا”چطور می توانم جبران کنم” طرف مقابل را به گذشت و فراموش کردن ترغیب می کند.

تلاش می کنند آدم مثبتی باشند

با یک نگرش مثبت هر روز خود را آغاز کنید. غالب افرادی که مسئولیت پذیر نیستند آدم های منفی باف و غرغرو و بدبین هستند. افرادی که معتقدند بدشانس هستند غالبا افرادی هستند که همیشه دیگران را سرزنش می کنند و هر کار اشتباهی صورت می گیرد حتما مسبب آن دیگران بوده اند. تعجب آور نیست که این افراد به شادی وافری دست نمی یابند . وقتی شما مسئولیت زندگی را می پذیرید توجه شما از چیزهایی که به درستی انجام نشده است به سمت آنچه که محقق شده است معطوف می گردد. این تغییر تمرکز از یک شخص بازنده فردی پیروز خواهد ساخت.

دیدگاهی واقع بینانه نسبت به خودشان دارند
مسئولیت پذیری یعنی آگاهی کامل از ضعف ها و شناخت دقیق توانمندی ها. یعنی تمام آن ویژگی های شگفت آوری که در وجود خودتان است را بشناسید. افراد مسئولیت پذیر استعدادهای خود را به درستی می شناسند و از آنها به درستی استفاده می کنند. این دسته از افراد می دانند که چه موقع کاری را به درستی انجام داده اند و در این موارد احساس رضایت مطلوبی از خودشان و تلاش و کوشش شان دارند. این افراد صفات و خصوصیات مثبت و پسندیده شان را می شناسند و تصویر کاملی از آنچه هستند در ذهن خود دارند. افراد مسئولیت پذیر روند رشد بهتر و کامل تری دارند.

وقتی شما مسئولیت زندگی را می پذیرید توجه شما از چیزهایی که به درستی انجام نشده است به سمت آنچه که محقق شده است معطوف می گردد. این تغییر تمرکز از یک شخص بازنده فردی پیروز خواهد ساخت.

وقتی نسبت به صدمه ها و زیانها، محدودیت ها، خوبی ها و استعدادهای خود آگاهی پیدا کردید می توانید به عنوان بهترین شخصی که می توانسته اید باشید رشد کنید در این صورت شما زندگی تمام عیاری را تجربه کرده و بهترین حیات بشری را پشت سر خواهید گذاشت

فرهنگ قدردانی دارند

وقتی کسی به شما کمکی می کند و لطفی در حق تان انجام می دهد و یا هدیه ای می دهد ، یک عبارت مسئولیت پذیرانه”خیلی ممنون یا متشکرم ” می باشد.

خود دوست هستند
بیش از حد در مورد مشکلات فکر کردن، نگرانی بی پایان درباره آینده، افسوس گذشته را خوردن، احساس تاسف برای خود داشتن و .. می تواند به خودترحمی ختم شود که این ویژگی بسیار کشنده و ویرانگر است. اگر با صرف مدتی زمان بفهمید چه چیزی باعث بروز این حالت در شما می شود، روش انعکاسی این خواهد بود که خود دوستی و مسئولیت پذیری شخصی را در خود شروع کنید.

وقتی نسبت به صدمه ها و زیانها، محدودیت ها، خوبی ها و استعدادهای خود آگاهی پیدا کردید می توانید به عنوان بهترین شخصی که می توانسته اید باشید رشد کنید در این صورت شما زندگی تمام عیاری را تجربه کرده و بهترین حیات بشری را پشت سر خواهید گذاشت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *