09365495434

افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس: ارزش
وقتی در زندگی به ارزیابی خود می‌پردازیم درواقع به ارزش‌های خود اشاره داریم. هر شخصی در زندگی خود، ارزش های خاص خود را دارد و کیفیت انجام هر کاری را براساس ارزش های خود در نظر می‌گیرد و یا حداقل علاقه مند است که کارهایش براساس یک ارزش خاص پیش برود.
به مثال زیر توجه کنید تا بهتر با مفهوم ارزش آشنا شوید:
ممکن است برایمان پیش آمده باشد که در جمعی قرار بگیریم و نظری بدهیم که اکثرا با آن مخالف باشند، حس ما چیست؟ اگر ارزش های خودمان را پایین در نظر گرفته باشیم به عزت نفسمان صدمه خواهیم زد و در موارد مشابه ممکن است دیگر اظهارنظر نکنیم، نه به خاطر اینکه نظرمان درست یا منطقی نیست بلکه با خود می‌گوییم این بار من هم همرنگ جماعت می‌شوم تا برای خود حس رضایت بخرم، اما به چه قیمت؟ دفعات بعدی هم قرار است همین اتفاق بیوفتد؟

حال اگر ارزش‌های خود را در زندگی درست انتخاب کنیم هرگز این اتفاق‌ها نمی‌افتد بلکه آنگاه می‌دانیم حتی اگر از ۱۰۰ نفر ۹۹ هم با ما موافق نباشند نظر ما به عنوان یکی عضو از آن جمع قابل احترام است. بنابراین اظهارنظر کرده و نظر دیگران را پرس‌وجو می‌کنیم، حال اگر اکثریت نظر دیگری داشتند نوبت ماست که به این تعداد نفر احترام بگذاریم. اما نکته در این است که نظرمان را بیان می‌کنیم حتی اگر مورد قبول واقع نشود.

افزایش عزت نفس: ترکیب حس کارآمدی و ارزش

با ترکیب حس کارآمدی و ارزش، به تعریف کامل و پویایی از عزت نفس می‌رسیم. فقط داشتن حس خوب به خودمان نمی‌تواند باعث بهبود عزت نفس شود بلکه باید جنبه‌های احساس کارآمدی و ارزش را در کنار هم در نظر گرفت، البته به طوری که بازخورد مثبت ایجاد کند نه منفی.
اگر احساس کارآمدی و ارزش، بیش از حد بزرگ شود منجر به غرور و زمین خوردن خواهد شد بنابراین عزت نفس باید در تعادل نگه داشته شود.
به جنبه های عزت نفس توجه کنید تا به خوبی تفاوت بین عزت نفس سالم و عزت نفس بیش از حد که منجر به تخریب و پرخاشگری می‌شود را در بیابید. حس نیاز به تایید داشتن، حس خود مقصری یا دگر مقصری، خود شرمندگی، عدم انتقاد پذیری، خود کم بینی یا خود بزرگ بینی، تحمل نکرن موفقیت دیگران و استرس اجتماعی همگی از علائم کمبود عزت نفس هستند.
بنابراین صراحتا می‌گوییم اگر حس کارآمدی و ارزش کنار یکدیگر و در تعادل نباشند، ما خودمان را در هر زمینه ای بر روی شکست تنظیم کرده ایم.

افزایش عزت نفس
حالا که فهمیدیم عزت نفس چیست بهتر می‌توانیم آن را درتعادل نگه داشته و برای بهبودی آن قدم های منسجم تری برداریم.
همچنین نکاتی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید می‌تواند در افزایش عزت نفس شما تاثیرگذار باشد اما صرفا انجام این کارها به تنهایی تظمینی برای افزایش عزت نفس شما نیست و باید آگاهانه و هوشیارانه تر به زندگی ادامه دهید تا کم کم عزت نفستان را بهبود بخشید.

در مورد خود مثبت فکر کنید
تنها فردی که می‌تواند نظر شما را نسبت به خودتان تغییر دهد خود شما هستید، هیچکس دیگری نمی‌تواند به شما عزت نفس بدهد. شما باید با فکرها و انجام کارهای مثبت آن را برای خود بسازید.
اطمینان حاصل کنید که تفکرتان حتی زمانی که حواستان به افکارتان نیست مثبت باشد. یاد بگیرید که الگوهای رفتاری نادرست خود را شناسایی کرده و یک الگوی مناسب جایگزین خودتخریبی‌های خود کنید و تبدیل به بهترین مشوق و حامی برای خود شوید.

به موفقیت های خود افتخار کنید
وقتی موفقیتی کسب می‌کنید منتظر دیگران نباشید که به شما توجه کرده و یا شما را تایید کنند. خودتان بابت کسب این موفقیت جشن بگیرید، حال اگر دیگران هم افتخار کردند چه بهتر، به خودتان بگویید که چقدر شگفت انگیز هستید.

برای خود هدف داشته باشید.
هر چه بر موفقیت های قبلی خود تمرکز کنید، بیشتر آن را کسب می‌کنید. تعیین هدف یکی از بهترین تکنیک هایی است که موفقیت‌های شما را برای خودتان نمایان می‌کند. این به شما کمک میکند تا حس کارآمدی را در خود را زنده کرده و بعد از آن ارزش‌های واقعی خود را بیابید.
اطمینان حاصل کنید که حتی بعد از بهتر شدن اوضاع، تعیین هدف های تازه را فراموش نمی‌کنید.

ثابت قدم باشید.
هنگامی که در راه ارزش های خود قدم بر می‌دارید استوار و سخت گیر باشید (شخصیت رهبرهای بزرگ همیشه اینگونه بوده است).
اگر خودتان را در شرایط سخت قرار دهید ارزش های خود را بهتر می‌شناسید و با پایبندی به آنها قطعا افزایش عزت نفس را تجربه می‌کنید.
اطمینان حاصل کنید با روش های تقلب و وانمود کردن این کار را نمی‌کنید، زیرا در این صورت فقط عزت نفستان را از بین می‌برید.

یادتان باشد شما کامل نیستید.
بیش از حد به خودتان سخت گیر نباشید. همه ما اشتباه می کنیم و این اغلب خوب است البته فقط تا زمانی که از اشتباهاتمان درس بگیریم.
برای خود استاندارهایی تعیین کنید که فقط خودتان می‌دانید (شخص دیگری قرار نیست آن ها را بداند) نگران این نباشید که دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند.
اگر اشتباهی کردید می‌توانید خودتان را ببخشید و یک بار دیگر تلاش کنید زیار مطمین باشید هیچ چیز و هیچ کس کامل نیست. برروی نکات مثبت شخصیتتان تمرکز کنید، اگر این کار را انجام دهید اطمینان درونیتان به خودتان شکوفا می‌شود و همین موضوع باعث جبران کاستی های شما می‌شود.

به فیزیک خود بیشتر توجه کنید
فعال بودن می تواند عزت نفس را بهبود بخشد. فعالیت هایی که موجب بهبود سلامت بدنی شما می شوند به شما کمک می کنند تا کنترل بیشتری بر روی عملکرد خود داشته باشید. همچنین به شما حس رضایت خاطر می دهند.

می‌توان گفت احساس شما درباره خودتان، همان عزت نفس شماست.
رفتار شما باید کنترل شده باشد و از این طریق می‌توان در نتایج تغییر ایجاد کرد.

اگر خودتان را دوست داشته باشید و اعتقاد داشته باشید که در زندگی شایسته ی چیزهای خوب هستید، از عزت نفس بالا برخوردار خواهید شد و اگر خودتان را دوست نداشته باشید یا بیش از حد خود را انتقاد کنید، عزت نفس کمی دارید. داشتن عزت نفس سالم بسیار مهم است زیرا از طریق آن است که می‌توان چالش های مسیر را پشت سر گذاشت و به همه چیزهای مهم زندگی دست یافت. بنابراین ارزش های خود را در زندگی بیابید و به آن پایبند باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *