09365495434

ضرورت شناخت استعداد و انتخاب شغل

انتخاب شغل و شاغل شدن جز لاینفک زندگی هرفردی است.یکی از مواردی مهمی که باید در انتخاب شغل مورد نظر رعایت شود شناخت شخصیت وتوانایی ها وانتخاب شغل متناسب با آنهاست میباشد.

البته امر انتخاب شغل تاحدزیادی وابسته به رشته تحصیلی است اما باید بدانیم که:

ما درانتخاب رشته دانشگاهی عموماً به ترجیحات جامعه و یا ترجیحات والدین و در بهترین حالت به ترجیحات خود توجه میکنیم؛ در حالی که ترجیحات و توانمندیها الزاماً یکسان نیستند.

بی توجهی به استعدادها و توانمندیها و تصمیم گیری صرفاً بر اساس ترجیحات، اگر چه ممکن است با تلاش مضاعف و تحمل سختیها از ما فرد موفقی بسازد، اما به احتمال زیاد ما را گرفتار خستگی، فرسودگی و استهلاک فراوان نیز، خواهد کرد. در واقع خودشناسی امری است که انجام آن برای هر فردی لازم و ضروری است. افرادی که نسبت به شخصیت خود آگاهی دارند میزان موفقیتشان به مراتب نسبت به دیگران بیشتر است. افرادی که مطابق استعدادها و توانمندیشان گام بر میدارند عموما افرادی شاداب و سرزندهای هستند. به همین دلیل پیش ازانتخاب شغل ابتدا باید مهارتها و توانمندی خودمان را بشناسیم.

بخش اعظمی از این شناخت در دوران کودکی و پیش از ورود به بازار کار و اصطلاحا شاغل شدن حاصل می شود. ولی اگر به هردلیلی نتوانستید استعداد های خود را بشناسید؛ چند گزینه زیر می تواند به شناخت استعداد های شما کمک کند.

الف: تستهای شخصیت شناسی

از معروف ترین این تست های می باشد با انجام این آزمون شما دید کلی و شناخت mbti تست شخصیت شناسی مایرز-بریگرز

نسبتا جامعی از خود پیدا می کنید.

ب: شناخت وبررسی عملکردمان

خلوت کردن و فکر کردن درباره توانمندی ها علایق و رفتارهای روزانه، این کار دربلند مدت باعث می شود شما به استعداد ها

و توانایی هایتان پی ببرید.

پ: پرسش از دیگران درباره رفتار و عملکردمان درزمینه های مختلف

بهداشت روانی در محیط کاری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *