09365495434

⁦تمرکز بر اولویت ها و شاخص ها، رویکردی برای مقابله با بحران ها و چالش ها

زمانی که با یک مشکل جدی برخورد می کنید توانایی و استعدادتان در دقت و تمرکز بر اولویت ها می تواند مشخص کننده موفقیت یا شکست تان باشد. به طور کلی در این گونه مواقع هرگز نمی توانید تمام کارهای خودتان را انجام دهید. اما بدون شک شما می توانید یک یا دو کار که البته از مهمترین ها هستند را انجام دهید و تا وقتی که به طور رضایت بخشی به خاتمه می رسند پایداری و استقامت ورزید. این کاربردی ضروری برای عبور از بحران و چالش می باشد.

یک شاعر و نویسنده آلمانی به نام «یوهان وولفگانگ وان گوته» می گوید: «کارهایی که از بیشترین اهمیت برخوردار می باشند هرگز نباید دستخوش کارهایی قرار بگیرند که کمترین ارزش و اهمیت را دارند.»
موسس کانون رهبری کاوی به نام «استفان کووی» نیز می گوید: «با اهمیت ترین کار این است که مهمترین کار را با اهمیت ترین کار درنظر بگیریم.»

💢تمرکز بر اولویت ها

اصلی وجود دارد که بیان دارد با هر دقیقه ای که برای برنامه ریزی سپری می کنید، ده دقیقه در اجرا صرفه جویی می نمایید. به عبارت دیگر مدت زمانی را به اندیشیدن در خصوص کاری که قصد دارید انجام دهید، صرف کنید. در آغاز و قبل از شروع هر کاری آن فرایند تضمین کننده این است که به هنگام شروع کار بر فعالیتی مسلط و متمرکز خواهید شد که می تواند بهترین و قدرتمندترین نتایج احتمالی را برای شما و حرفه تان ایجاد نماید!

اصولا نباید به مسائل و مشکلات نه چندان مهم بپردازید. مدام از خودتان بپرسید که: «در اینجا چه چیزی از ارزش و اهمیت کافی برخوردار می باشد؟» توانایی و استعدادتان در سوال پرسیدن و پاسخ دادن به این پرسش، شما را در شیوه ای صحیح حفظ کرده و گاهی شما را از بحران نجات می دهد.

💢تفکرات خودتان را روی کاغذ بیاورید

برای آن که تمرکز و تسلط خود را روی با اهمیت ترین اولویت ها انجام دهید، در اولین مرحله تفکراتتان را روی کاغذ پیاده کنید. برای آن که بتوانید در طول یک وضعیت عالی یا بحرانی کنترل اوضاع و شرایط را به دست بگیرید، نوشتن مسائل و مشکلات امری کاملا ضروری است. قبل از اینکه به هر عملکردی دست بزنید یک لیست از کارهایی را که برای حل و فصل مشکل و عبور از بحران باید انجام دهید را یادداشت کنید.

💢برنده اوکام

در سال ۱۳۴۲ میلادی فیلسوف ویلیام اوکام نکته ای را بیان کرد که بعدها به عنوان مفهوم برنده «اوکام» شهرت یافت. این نکته بیان می کند که در رویارویی با هر مشکل یا مسئله ای صریح ترین راه حل معمولا درست ترین و بهترین راه حل تلقی می شود.

بنابراین با توجه به این اصل مهم، شما نباید ذهن و خلاقیت تان را درگیر مسائل و جزئیات بی اهمیت کنید. به جای آن شما می بایست عملکردهای خود را بر اساس ارزیابی ساده ترین راه حل شروع کنید. به عنوان مثال تصور کنید که زمان پرداخت یک بدهی نزدیک است و شما پول و درآمد کافی برای پرداخت آن را ندارید. گاهی ساده ترین راه حل برای حل و فصل این مسئله مالی و اقتصادی این است که سریعا به سراغ شخص طلبکار بروید و از او مهلت بیشتری جهت پرداخت بدهی تان بخواهید. اگر پول نقد کافی ندارید بهترین راه این است که به سراغ مشتریان سرشناس خود بروید و از آن ها تقاضا کنید تا مبلغ محصولات و خدماتی را که قرار است در ماه های آینده خریداری نمایند، جلوتر پرداخت کنند.

اغلب ساده ترین راه حل برای یک مشکل کاری اخراج یک فرد یا دخالت آنی و به دست گرفتن کامل مسئولیت توسط خودتان می باشد. اگر توانایی حفظ این موقعیت را ندارید بهترین راه فاصله گرفتن از آن می باشد. همواره برای عبور از بحران و مسائل چالش برانگیز به دنبال ساده ترین و مستقیم ترین راه باشید.

💢یک فهرست تهیه نمایید

در شروع هر روز، لیستی از آنچه می بایست در طول روز انجام دهید را تدارک ببینید و سپس هفت اقدام مهمتان را شماره گذاری کنید. از خودتان این سوال را بپرسید که: «اگر امروز قادر باشم تنها یک کار از این فهرست را انجام دهم، آن کار کدام است؟» سپس یک عدد را برای آن کار و فعالیت در نظر بگیرید. این اقدام را تا وقتی که کارهای اصلی تان از یک تا هفت مرتب شدند ادامه دهید.

آنگاه در نظر بگیرید تا بتوانید بدون معطلی فعالیت اولتان را شروع کرده و با تمرکزی مصمم آن را دنبال نمایید تا به پایان برسد. از انجام هر کاری به جز آن امتناع نمایید. اگر در طول انجام آن ذهنتان منحرف و متوجه چیز دیگری شد، سریعا به کار خود برگردید و آن را مجددا از نو شروع کنید. همواره انجام این کار می تواند بزرگترین نتایج احتمالی را در حرفه یا زندگی فردی تان به دنبال داشته باشد.

💢کارتان را اولویت بندی کنید

در طول پرداختن به اولویت ها در وقت بحران و چالش شیوه گروه بندی را به کار بگیرید. این شیوه برای اولین بار توسط ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. وقتی که در پایگاه های پانسمان در پشت خطوط دفاعی، به قدری سرباز زخمی و مجروح وجود داشت که پزشکان و پرستاران توانایی درمان و معالجه آن ها را نداشتند. آن ها این مسئله را به تقسیم بندی مجروحان در سه طبقه حل و فصل کردند. اولین طبقه افرادی بودند که به طور قطع مرگ در انتظارشان بود و مهم نبود که به چه اندازه تحت درمان و معالجه قرار بگیرند. این افراد را در گوشه ای آرام قرار می دادند.

طبقه دوم مشمول افرادی بودند که تنها از زخم های سطحی برخوردار بودند. این افراد چه سریعا مورد درمان قرار می گرفتند چه نه، باز هم زنده باقی می ماندند. این ها هم گوشه ای دیگر قرار می گرفتند. سومین طبقه از جمله سربازانی بودند که تنها در صورتی زنده می ماندند که سریعا تحت معالجه و درمان قرار می گرفتند. بنابراین پزشکان و پرستاران توجه و دقتشان را فقط به این افراد جلب می کردند و آن ها را در اولویت قرار دادند.

💢زمانتان را هدر ندهید

شما نیز در شغل و حرفه تان باید روش طبقه بندی را به کار بگیرید و تمام دقت و توجهتان را به مسائل و مشکلاتی جلب نمایید که در صورت اقدام آنی می توانید آن ها را حل و فصل نمایید.
خودتان را برای موقعیتی که قابل حل و فصل نمی باشد هرگز بیهوده نگران و دلخور نکنید بلکه آن ها را به حال خود رها سازید. زمانتان را برای کارهایی که عملکرد یا عدم عملکردتان هیچ تغییر و تحولی در وضعیت شان ایجاد نمی کند، هدر ندهید. به جای آن بر گروهی از مشکلات، تصمیمات و فعالیت هایی متمرکز شوید که عملکرد فوری برای حفظ آن موقعیت ضروری به نظر می رسد.

💢سوال های مهم در لحظات بحرانی

در لحظه بحران همواره این سوال را از خود بپرسید که: «در این موقعیت به طور واقعی چه چیزهایی اهمیت دارند؟ از میان تمام کارهایی که قادر به انجامشان هستم تنها باید کدامیک را انتخاب نمایم؟ در این موقعیت انجام چه کارهای مهمی تنها از توانایی های من برمی آید؟» در این قسمت دو سوال مهم وجود دارد که شما را همچنان در مسیر درست حفظ می کند. این سوال این است که: «چه اقداماتی را قادر می باشم به راحتی انجام دهم و اگر به خوبی انجام شود در موقعیت موجود چه تغییرات واقعی بروز داده خواهد شد؟» دومین سوالی که باید چندین بار از خودتان بپرسید این است که: «مفیدترین و سودمندترین کاربردی که اکنون می توانم از زمانم داشته باشم کدام است؟»

با توجه به هر جوابی که به این سوالات می دهید و تمرکز و تسلط خودتان را تنها به کار روی آن بگذارید تا آن ها را به طور کامل انجام دهید. با تمرکز بر مهمترین اولویت هایتان به راحتی می توانید به خود و حرفه تان در عبور از چالش و بحران کمک سازنده ای نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *