09365495434

⁩۸۵درصد زندگی ما ارتباطات است.

مهارتهای ارتباطی ،جزء مهارتهای مهم است که باید برای کسب آن زمان بگذاریم ..
۱- وقتی بحث داشتن مهارتهای ارتباطی می شود هدفمان این است که حس خوب دهیم و حس خوب بگیریم . برای اینکار اگر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم . همسایه از بازار بر می گردد و دستش پر است  … ؛ کمکش کنیم!  یک تمرین برای رفع خجولی هم هست ! یک تیر دو نشان ..خرجش فقط دو کلمه است: کمک نمی خواهید؟ (البته لبخند و ارتباط چشمی را هم هنگام ادای این دو کلمه فراموش نکنید). بسیار موثر است!

۲- دل تان می خواهد وقتی وارد یک جمع می شوید، با شما چطور برخورد کنند؟ دوست دارید با لبخند به استقبال تان بیایند؟ به شما توجه کنند؟ به حرف هایتان گوش کنند و صمیمانه با شما صحبت کنند؟ ..حتی اگر برای اینکار خجالتی هستید خجالتی های جمع را پیدا کنید و با آن ها همان طوری رفتار کنید که دل تان می خواهد با شما رفتار شود. با سوال های صمیمانه ، آن ها را به صحبت کردن وادار کنید و شنونده خوبی باشید. این کار، هم برای برقرای ارتباط آن ها مفید است، هم برای خودتان یک تمرین جهت کسب مهارتهای ارتباطی است. شروع کنید و ببینید که چقدر روی خودتان تاثیر می گذارد!

۳- برای کسب مهارتهای ارتباطی یادمان باشد که در ارتباطاتمان باید تا می توانیم حس خوب بدهیم..پس حسن جویی کنید. از ویژگی مثبت طرف مقابل تعریف کنید .هم آسان است، هم فوق العاده موثر. اغلب آدم ها وقتی ازشان تعریف می کنید، ذوق می کنند و بیشترشان آن قدر ذوق می کنند که به هیچ قیمتی حاضر نمی شوند هم صحبتی با شما را از دست بدهند! نکته مهم این است که هنگام تعریف و تمجید از این و آن، به هیچ وجه لازم نیست دروغ بگویید. اگر کمی دقت کنید، مطمئنا در هر آدمی بالاخره یک چیزی پیدا می کنید که قابل تعریف باشد. مثلاً فرض کنید که شخص مقابلتان خیلی فن بیان خوبی دارد می توانید به این موضوع اشاره کنید .

۴- وانمود کنید! یک ضرب المثل آمریکایی می گوید ” fake it ..make it ” وانمود کنید تا همان شوید …دوست دارید از جنبه مهارتهای ارتباطی و برقراری ارتباط شبیه چه کسی شوید ؟  او در ارتباطاتش چطور رفتار می کند…با اعتماد به نفس ؟ با لبخند باز؟ صمیمانه؟ خوش برخورد؟ و… همه این ها را می توانید به تنهایی و در مقابل آینه تمرین کنید. تمرین های ذهنی و این نوع وانمود ، تاثیرات زیادی برآمادگی ارگانیکی و ذهنی شما برای روبرو شدن  با چنین موقعیت هایی خواهد گذاشت.

۵- برقراری ارتباط چشمی در یک ارتباط موثر، خیلی مهم است. حتما به چشم طرف مقابل تان نگاه کنید. چه وقتی دارید صحبت می کنید، چه وقتی که دارند با شما صحبت می کنند. این ارتباط چشمی را بهتر است  با یک لبخند ملایم و حالت دوستانه همراه کنید.

۶- برای برقراری ارتباط موثر  و کسب مهارتهای ارتباطی به روز باشید! کتاب بخوانید و اطلاعات جدید و بروز کسب کنید. برنامه های آموزشی، اینترنت و…  تا حرفی برای گفتن داشته باشید. اینکار می تواند در بالا رفتن اعتماد به نفس شما نیز بسیار موثر باشد‌.

۷- با گام های کوچک ولی پیوسته شروع کنید؛ مثلا ابتدا کار خود را با اظهار نظر به پدر، مادر، برادر و یا خواهر (جمع های کوچک ) شروع کنید و وقتی تسلط به این موقعیتهای کوچک پیدا کردید گستره کار خود را افزایش دهید و در جمع دو سه نفره از دوستان شروع به صحبت نمایید و بعد در کلاس کنفرانسی را ارائه دهید و به همین ترتیب پیش بروید. کوچک کوچک شروع کنید .

۸- وقتی دارید برای کسب مهارتهای ارتباطی تلاش می کنید، باید توجه کنید که ممکن است که همه چیز آنطور که ما می خواهیم پیش نرود؛ ولی قرار نیست شما از میدان فرار کنید. تا رسیدن به پیروزی نباید دست از تلاش بردارید. باید حواسمان باشد که شکست ما ممکن است ناشی از شرایط باشد، نه ناشی از اشتباه ما. مثلا ممکن است با رعایت همه مهارتهای ارتباطی باز هم طرف مقابل شما آنطور که شما می خواهید با شما رفتار نکند ! پس حواسمان باشد.

۹- سوالهایی برای شروع ارتباط آماده داشته باشد . در جلسات هم  طرح یک سوال صمیمانه و مودبانه معمولا نقطه شروع مناسبی برای ورود به بحث دیگران است و هر قدمی هم که برای چنین هم کلامی هایی بردارید، مطمئنا قدم بعدی آسان تر و آسان تر می شود.

۱۰-برای ارتقاء مهارتهای ارتباطی از علایق و نیازها و خواسته های اطرافیانتان اطلاع کسب کنید . این طوری راحت تر می توانید هم صحبت شان شوید. وقتی می خواهید سر صحبت را  باز کنید یا وقتی که می خواهید در یک بحث گروهی شرکت کنید، باید این را ارزیابی کنید که آیا آن ها هم تمایل دارندحرف های شما را بشنوند و اصلا آیا شما خوب به حرف های آن ها گوش داده اید یا نه. حرف شان را قطع نکنید. بهتر است مودبانه و آرام آرام به هر بحثی وارد شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *